2014 was een goed jaar, 2015 wordt nog beter

De Horeca in Nederland heeft een prachtig jaar achter de rug. De omzet groeide met 4,6% tot 13,8 miljard euro. De zon en de vele vrije dagen hebben hier mede voor gezorgd. Met de stijgende temperaturen in Nederland, is de kans groot dat ook 2015 een fantastisch horeca jaar wordt.

Één derde van horecaondernemers verwacht zelfs dat 2015 nog beter wordt dan 2014. Het aantal consumpties van mensen neemt nog altijd toe. Ook het aantal hotelovernachtingen kent een stijgende lijn. Horecaondernemers zeggen overigens dat de prijsstijgingen een zeer beperkte rol spelen. De stijging van een biertje, wijntje of hotelovernachting is namelijk nihil. Vrije vakantiedagen vielen dit jaar vaak midden in de week, waardoor meer mensen gingen uiteten. Ook de populaire kerstdagen vielen dit jaar gunstig midden in de week.

55% van de ruim 30.000 Nederlandse Horecabedrijven heeft te maken met groei. 45% heeft moeite of zit nog midden in zijn herstel. Maar is overwegend positief over 2015. Hotels in en rondom Amsterdam deden het in 2014 opvallend goed.

Een zeer grote groep restaurants weet weer meer mensen te trekken naar zijn restaurant. Dit heeft voornamelijk te maken met acties en interessante instapmenu’s. Het Food Service Instituut zegt dat veel restaurants hebben durven innoveren. Zo heeft een grote groep een nieuwe inrichting en sfeer weten te creëren.

Ook de dienstverlening naar de gasten heeft bijgedragen aan een betere omzet in 2014. Een grote groep restaurants is inmiddels in het bezit van een mobiele website. Met een mobiele website zijn veel horecabedrijven ook mobiel gastvrij geworden. En met ruim 8 miljoen Nederlandse smartphones is het niet onverstandig dat een website snel en overzichtelijk bereikbaar is.

Met andere woorden, 2015 wordt het jaar van innoveren, inhaken en durven.

Terug